fredag 23. mai 2008

Hvorfor sy?


Mine sykunnskaper stammer i stor grad fra mamma. Hun sydde nesten alle klærne til lillebroren min og jeg da vi var små.
Opp gjennom årene har jeg ikke hatt de store prosjektene på gang. Noen gardiner, duker og annet småtteri har det blitt.

I mars 2006 kom lillebror. Og med han åpnet det seg en stor bæreverden. Til å begynne med var det sjal i alle varianter som var mest interessante. Men etter mange tilbrakte timer på http://www.tettinntil.no/ fikk jeg lyst til å prøve å sy en mei tai. Der er det mange dyktige og kreative damer. Og inspirasjonen kom til meg også.


Symaskinen jeg brukte var en Singer fra 60-tallet som jeg hadde arvet. Solid og rask, men bråkte utrolig mye og sydde "30 cm" bare ved et litt trykk på pedalen. Allikevel gikk jeg til verket med iver.


Den første mei taien var en prøveklut, uten polstring eller nøyaktig vinkel på stroppene. Men den var helt ok å bære min da 5 kg baby i.

Ingen kommentarer: